Oficiální světová pravidla hry 14.1 - nekonečná Cíl hry
Hra 14/1 je hra s oznamováním. Hráč
musí oznámit kouli a kapsu. Hráč dostane za každou oznámenou a korektně
vnořenou kouli bod a může hrát tak dlouho, dokud potápí koule nebo
dokud nezahraje faul. Hráč může vnořit 14 koulí, ale než zahraje patnáctou
koulí (poslední, která na stole je), tak se opět 14 koulí postaví
tak jako původně, přičemž místo nejpřednější koule zůstává volné.
Hráč potom zkusí patnáctou kouli vnořit tak, že se nastavené koule
uvolní a bude s nimi dále hrát. Hráč, který první dosáhne předem stanovený
počet bodů (běžně 150 při velkých turnajích, ale jakýchkoliv jiný
počet při hrách ve volném čase), ten hráč ve hře zvítězí.
Stavění koulí do trojúhelníku
Staví se běžný trojúhelník s 15 koulemi,
přičemž nejpřednější koule leží na zadním bodě, koule "1"
na pravé a koule "5" na levé straně stavějících hráčů. Ostatní
koule se mohou stavět libovolně, a musejí se dotýkat svých sousedících
koulí.
Hodnocení
Každá korektně vnořená koule přinese
hráči bod.
Rozehrání
Začínající hráč musí buďto (1) oznámit
kouli a kapsu a kouli potom do této kapsy zahrát nebo (2) bílou kouli
a dvě barevné koule zahrát na mantinel. Pokud se to hráči nezdaří,
aby splnil některou z těchto dvou podmínek, nesplnil podmínky rozehrání.
Za každé takové nedopatření dostane hráč dva záporné body jako trest.
Navíc má soupeř možnost volby, (1) polohu přijmout nebo (2) koule
znovu nastavit a nechat hráče znovu rozstřelit. Tato možnost zůstává
tak dlouho, dokud nedojde k dodržení otevíracích podmínek, nebo pokud
soupeř polohu nepřijme. Třífaulový trest se při chybách otevíracího
strku nepoužívá. Pokud hráči při jinak korektním otevíracím strku
padne bílá koule, je to faul a dostane jeden záporný bod. Tento faul
se počítá do třífaulového trestu. Soupeř dostane opravu polohy z čelního
pole, barevné koule zůstávají tak, jak leží. (Na kouli, která padne
do kapsy se pohlíží, jako by naběhla na mantinel.) (Pokud soupeř požaduje,
aby hráč uskutečnil nový otevírací strk, jde stále o to samé podání.). Pravidla
Korektně vnořená koule opravňuje hráče k
tomu, aby zůstal u stolu, dokud se mu daří oznámenou kouli korektně
vnořit. Hráč může hrát na libovolnou kouli, musí ale kouli a otvor
předem oznámit. Nemusí oznamovat žádné podrobnosti jako jsou kombinace,
mantinely a tak dále (cokoliv je myslitelné). Každá korektním strkem
navíc vnořená koule se počítá jako další bod pro hráče.
Při každém strku se musí bílá koule
dotknout barevné a potom (1) musí koule padnout nebo (2) musí bílá
nebo jakákoliv barevná koule naběhnout na mantinel. Pokud se tyto
podmínky nesplní, je to faul. Pokud barevná koule neleží těsně, ale
ve vzdálenosti do jedné šířky koule mantinelu (pokud je to nezbytné,
přeměří rozhodčí), potom hráč může na tuto kouli hrát nejvíce dvakrát
“Sicherheit = jistotu”. Pokud tak učiní, potom se koule při dalším
strku hráče považuje za ležící těsně na mantinelu. Potom se využijí
pravidla pro “těsně ležící koule”, jestliže se hráč rozhodne svým
strkem uvést tuto kouli do pohybu jako první. (UPOZORNĚNÍ: Pokud hráč
ve svém posledním náběhu, před zahráním této koule zahraje faul, potom
na tuto kouli může zahrát jen jednu povolenou “Sicherheit = jistotu”.
Potom musí při hře na tuto kouli hrát podle pravidel o “těsně ležící
kouli”. Pokud si tak nebude počínat, může se stát, že se dopustí tří
za sebou následujících faulů a dostane příslušný trest, navíc vedle
odebrání bodu za každý faul. Potom se nastaví všech 15 koulí a hráč,
který byl potrestán, musí uskutečnit otevírací strk se stejnými podmínkami,
jako na začátku.) (Pokud barevná koule leží do vzdálenosti v rozměru
jedné koule od mantinelu, potom na ni může hrát každý hráč nejvýše
dvakrát “roll-up = vykutálení ven”. Potřetí se to počítá jako tři
fauly. Kombinace mezi “roll-up” a ostatními fauly se hodnotí příslušným
způsobem.).
Jakmile se vnoří 14. koule, potom se
partie na okamžik s 15. koulí na stole zastaví, 14 koulí se nastaví
jako na začátku, přičemž místo na zadním bodě zůstává prázdné. Hráč
potom pokračuje tak, aby 15. kouli (neboli “breakball”) vnořil tak,
aby bílá koule následně vběhla do trojúhelníku a uvolnila tam ležící
koule k další hře. Hráč ale nemusí hrát na 15. kouli. Může hrát na
libovolnou kouli. Pokud se 15. koule vnoří spolu se 14. koulí, viz
obrázek č.4.
Hráč může oznámit (“Sicherheit = jistota”
(z důvodů obrany). Hra na jistotu je dovolená, ale musí probíhat podle
stanovených pravidel. Náběh hráče se po korektním strku na jistotu
skončí a vnoření koule se nebudou hodnotit. Každá koule, vnořená s
oznámením na jistotu se znovu nastaví.
Hráč nesmí žádnou kouli chytat, dotýkat se
jí nebo jakkoliv narušovat, pokud běží na trojúhelník nebo na otvor
(rovněž nesmí držet ruku na otvoru). Pokud by to přeci jenom učinil,
je to zvláštní úmyslný faul a odečte se mu jeden bod za faul a dalších
15 dodatečných bodů, celkem 16 bodů. Následující hráč může potom (1)
přijmout polohu koulí tak jak jsou a s opravou polohy z čelního pole
hrát dál nebo (2) nechat koule znovu nastavit a nechat soupeře hrát
otevírací strk za stejných podmínek, jako na začátku.
Nekorektně vnořené koule
Nekorektně vnořené koule se znovu nastaví.
Není žádný trest.
Barevné koule, které vyskočí ze stolu
Je to faul. Všechny koule, které vyskočily
ze stolu se znovu nastaví, po zastavení ostatních koulí.
Fauly
Za faul se odečítá jeden bod. Hráč nemůže
mít body za kouli vnořenou faulem.
Třífaulový trest
Pokud se hráč dopustí faulu, je mu odebrán
bod (nebo více bodů, jak kdy), a bude zaznamenáno, že má faul. Hráč
zůstává u tohoto faulu až do svého dalšího náběhu, kde může faul vymazat
korektním vnořením koule nebo splněním podmínek jistoty. Pokud hráč
nenaplní žádnou z těchto podmínek, potom ztratí další bod a zaznamená
se mu druhý faul. Pokud nesplní dané podmínky, tedy korektně vnořit
kouli nebo podmínky jistoty, ani ve třetím náběhu za sebou, dostane
trest ve výši 15 bodů minus. Uskutečnění třetího faulu za sebou vymaže
automaticky předchozí záznamy. (Tři za sebou následující fauly znamenají
celkem minus 17 bodů, (-1) plus (-1) plus (-15).) (Pokud došlo ke
třetímu faulu ve stejné záležitosti, což by bylo možné hodnotit jako
nesportovní chování, přesto se uděluje jen minus 15 bodů, nikoliv
minus 30 bodů.). Potom se všechny koule nastaví a potrestaný hráč
musí uskutečnit otevírací strk za stejných podmínek, jako na začátku.
(Fauly se vymažou až po korektním strku, anebo po třetím faulu.) (viz
rovněž 6.6) Je potřeba v tomto místě zdůraznit, že tři za sebou následující
fauly mohou vzniknout pouze ve třech za sebou následujících nábězích.
Jako příklad: Pokud hráč skončí náběh číslo 6 faulem, potom přijde
ke stolu na náběh číslo 7 a rovnou se dopustí faulu (má potom dva
fauly), následně při náběhu číslo 8 korektně vnoří a druhým strkem
vnoří bílou kouli do kapsy, potom se nedopustil tří za sebou následujících
faulů, protože k těmto faulům došlo ve třech různých nábězích. Jakmile
se koule na začátku osmého náběhu vnořila, dva fauly se vymazávají.
Hráč má nyní pochopitelně opět jeden faul, když přijde ke stolu na
náběh číslo 9.
Vyhodnocení
Odebírání bodů může mít za následek
jejich záporný stav. Stav bodů se potom uvádí jako “minus 1”, “minus
2”, “minus 15” a tak dále. (Jeden z hráčů hru vyhraje, zatímco druhý
uskutečnil dva fauly. Výsledek je potom 150 ku minus 2.). Pokud hráč
při strku nevnoří žádnou kouli a dopustí se faulu,potom se trestný
bod odečte od stavu, jaký byl před strkem. Pokud hráč vnoří kouli
a přitom se dopustí faulu, tak se koule znovu nasadí (a nezapočítává
se), jeden bod se odečte ze stavu, jaký byl před strkem. |
|
|