Oficiální světová pravidla 8-ball
Cíl hry
8-ball je hra s oznamováním, která se
hraje s 15 očíslovanými barevnými koulemi a s bílou koulí. Jeden hráč
hraje s koulemi ve skupině 1 - 7 (plné), zatímco soupeř hraje s koulemi
9 - 15 (půlené). Hráč, který nejdříve korektním způsobem a postupem
vnoří koule své skupiny a potom kouli "8", ten vyhrává hru.
Oznamování
Při hře s oznámením se nemusí oznamovat
zřejmé koule do kapsy. Soupeř má právo se poptat, která koule se bude
hrát do kapsy, pokud v tom nemá jistotu. Strky přes mantinely a kombinační
strky se nepovažují za zřejmé a musí se (koule a kapsy) oznamovat.
Při oznamování není nikdy nutné podávat podrobnosti, jako je počet
mantinelů, karambolů a tak dále. Veškeré koule, vnořené faulem, zůstávají
v kapsách, ať patří hráči nebo soupeři. Při otevíracím strku není
potřeba nic oznamovat. Hráč zůstává u stolu, pokud otevíracím strkem
korektně vnořil kouli.
Stavění koulí do trojúhelníku
Koule se staví pomocí trojúhelníku,
nejpřednější koule trojúhelníku leží na zadním bodě a na zadních okrajích
jsou právě jedna koule plná a jedna půlená.
Střídavé právo rozstřelu
Vítěz rozstrku má možnost otevřít
první hru. V průběhu jednotlivých soutěžních zápasů se právo rozstřelu
mění po každé hře. (Hráč může svoje právo podání kdykoliv odevzdat
svému soupeři.).
Korektní otevírací strk (definice)
Pro uskutečnění korektního otevíracího
strku musí otevírající hráč (s opravou polohy v čelním poli) buďto
(1) vnořit kouli nebo (2) nejméně čtyři barevné koule nechat naběhnout
na mantinel. Pokud by k tomu nedošlo, potom se dopustil faulu a soupeř
může (1) přijmout takovou polohu a hrát dál nebo (2) nechat koule
znovu postavit a sám uskutečnit otevírací strk, nebo nechat soupeře
tento strk zahrát.
Bílá padne při korektním otevíracím strku:
Pokud hráči při korektním otevíracím
strku padne bílá koule, (1) všechny vnořené barevné koule zůstávají
v kapsách (s výjimkou koule "8", viz pravidlo 4.7), (2)
vznikne faul a
(3) stůl je otevřený.
UPOZORNĚNÍ: Soupeř má opravu polohy v čelním poli a nemůže přímo hrát
na žádnou kouli, která se v čelním poli nachází, ledaže by bílá koule
nejdříve opustila čelní pole a potom se tam vrátila zpět k zasažení
koule. (Pokud by bílá koule při jinak korektním strku padla do kapsy
nebo vyskočila ze stolu, nemůže hráč nechat nic znovu nastavit.).
Barevná koule vyskočí při otevíracím strku ze stolu:
Pokud hráč při jeho otevíracím strku
zahraje barevnou kouli ze stolu, je to faul a soupeř může (1) přijmout
polohu koulí a hrát dál nebo (2) položit bílou kouli do čelního
pole. (Viz rovněž pravidlo 4.18).
Koule "8" padne při otevíracím strku:
Pokud se během otevíracího strku vnoří
koule "8", tak může rozstřelující hráč požadovat nové
nastavení nebo nové nasazení "8" a sám tak hraje dál.
Pokud při otevíracím strku padnou bílá koule a koule "8",
potom může soupeř nechat nově nastavit nebo nově nasadit "8"
a dál hraje z čelního pole.
Otevřený stůl
Stůl je "otevřený", pokud
ještě nejsou skupiny koulí (plné a půlené) přidělené hráčům. Pokud
je stůl otevřený, povoluje se pomocí půlené koule vnořit plnou a naopak.
Upozornění: bezprostředně po uskutečnění otevíracího strku je stůl
nadále otevřený. Pokud je stůl otevřený, povoluje se pomocí plné nebo
půlené koule nebo pomocí koule číslo "8" vnořit oznámenou
plnou nebo půlenou kouli. Pokud je stůl otevřený a první zahranou
koulí je "8", potom nelze vnořit žádnou plnou nebo půlenou
kouli ve prospěch hráče. Hráč potom odevzdá náběh. Veškeré vnořené
koule zůstávají v kapsách. Následující hráč přichází ke stolu a volí
svou číselnou řadu. Při otevřeném stolu zůstávají veškeré nekorektně
vnořené koule v kapsách. (Pokud hráč vnořil všechny koule jedné barvy
z rozstřelu, může volit buďto jinou barvu nebo kouli "8").
Volba skupiny:
Volba skupiny se při otevíracím strku
neuskuteční, zvláště tehdy ne, když padnou koule obou barev. STUL
JE STÁLE OTEVŘENY PO OTEVÍRACÍM STRKU. Skupina se určí tehdy, když
hráč oznámenou kouli po otevíracím strku vnoří.
Definice korektního strku
Při každém strku (s výjimkou otevíracího
strku a když je stůl otevřený) musí hráč nejdříve zasáhnout kouli
své barevné skupiny a potom (1) vnořit barevnou kouli nebo (2) bílou
či jakoukoliv barevnou kouli nechat naběhnout na mantinel. UPOZORNĚNÍ:
Povoluje
se, aby hráč svou vlastní kouli hrál přes mantinel, ale musí po doteku
bílé koule s barevnou koulí nějakou vnořit, nebo bílou nebo barevnou
kouli nechat naběhnout na mantinel.
Hra na jistotu
Z důvodů taktiky může hráč svoje koule
úmyslně vnořit, ale svůj náběh chtít přesto ukončit, tím, že se před
strkem oznámí "Sicherheit = jistota". Na strk na jistotu
se pohlíží jako na korektní strk. Pokud chce hráč se strkem na jistotu
vnořit kouli, potom musí před strkem soupeři oznámit "Sicherheit
- jistota". Pokud tak neučiní a koule hráče se vnoří, musí hráč
hrát dál. Veškeré koule, vnořené při "Sicherheit - jistota"
zůstávají v kapsách.
Trest po faulu.
Soupeř má volnou opravu bílé po celém
stole (Nemusí hrát z čelního pole, s výjimkou faulu po otevíracím
strku). Toto pravidlo odrazuje hráče od zahrání úmyslného faulu, protože
tak poskytuje soupeři výhodu. Při volné opravě na celém stole může
hráč bílou kouli rukou nebo libovolnou částí tága (včetně kůže) položit
tam, kam si přeje (pokud je to nutné, tak více než jednou). Když bílá
koule leží na místě, potom se každé strčení, při kterém se bílá uvede
do pohybu, považuje za faul, pokud nejde o korektní strk.
Nekorektně vnořené koule
Koule je vnořená nekorektně, pokud (1)
během strku došlo k faulu nebo (2) koule se nevnořila do oznámeného
otvoru nebo (3) před strkem bylo oznámeno "Sicherheit = jistota".
Nekorektně vnořené koule zůstávají v kapsách.
Barevné koule, které vyskočí ze stolu
Pokud barevná koule vyskočí ze stolu,
je to faul a náběh hráče končí. Pokud ze stolu vyskočí koule "8",
ztrácí se hra. Jakékoliv koule, které vyskočily ze stolu, se opětovně
nasazují dle pořadí.
Hra na "8".
Pokud se hraje na "8", neznamená
faul nebo vnoření bílé koule ztrátu hry, ledaže by se koule "8"
vnořila nebo vyskočila ze stolu. Následující hráč má opravu polohy
na celém stole. Upozornění: kouli "8" nelze vnořit a ukončit
hru kombinačním strkem.
Prohra
Hráč ztrácí hru, pokud dojde k některé z následujících událostí:
(a) zahraje faul, při kterém se utopí koule "8"(výjimka:
podívejte se na pád"8"při otevíracím strku).
(b) pokud hráč vnoří kouli "8" při stejném strku, při kterém
vnořujeposlední barevnou kouli.
(c) pokud hráč nechá kouli "8" vyskočit ze stolu.
(d) pokud hráč vnoří kouli "8" do jiné než oznámené kapsy.
(e) pokud hráč vnoří kouli "8" dříve, než je oprávněn na
ni hrát.
UPOZORNÉNÍ: Veškerá provinění je potřeba oznámit před uskutečněním
následujícího strku, jinak se na ně hledí jako na neexistující. (Pokud
se koule "8" vnoří strkem na jistotu, tak se hra ztrácí.
Stejně to platí, když se "8" vnoří strkem následujícím po
rozstřelu, ačkoliv na stole jsou ještě koule obou barev.).
Patová situace
Pokud po třech za sebou následujících
strcích obou hráčů (celkem 6 strků) je jasné, že žádný z hráčů se
doopravdy nepokouší vyhrát hru (podle rozhodnutí rozhodčího, nebo
při hře bez rozhodčího na základě souhlasu obou hráčů), když by zahrání
koule zřejmě vedlo ke ztrátě hry, potom partii znovu zahájí ten hráč,
který ji začínal. Toto pravidlo lze použít jen v tom případě, kdy
se na stole nacházejí jen dvě barevné koule a koule "8".
UPOZORNĚNÍ: Tři po sobě následující fauly neznamenají ztrátu hry.
(Rozhodčí může rozhodnout na nerozhodný stav, je jedno, kolik koulí
se na stole nachází.) (Rozhodčí musí svůj názor, že vyhodnotí hru
jako nerozhodnou, oznámit 6 strků předem.) (Pokud jeden z hráčů se
ještě pokouší hru vyhrát, nemůže se partie vyhodnotit jako nerozhodná.).
|